Friday, October 2, 2009

i am??????


طول عمرى وانا بفكر كتير اوى وبحاول احسن من شخصيتى

وساعات وانا صغيرة لما الاقى واحدة مثلا شاطرة اقوم اعمل زيها
لما الاقى واحدة هادية احاول اوى اقلدها وهكذا فى كل الصفات والمرحلة دى غالبا كانت فى فترة اعدادى

لحد لما فى مرة وانا بفكر حسيت انى اجمل شئ انى اكون انا
انى اكون دينا وبس
وان فيا صفات كتير حلوة فى مقابل الصفات السيئة
وان كل انسان بيكون ليه شخصيتة المميزة ؟
وكل انسان فيه صفة جميلة اوى هى اللى بتميزة عن غيرة
من يومها وانا عرفت ان الانسان لما يشوف صفة حلوة فى حد تانى مش يقلد شخصيتة كلها
لاء يحاول يدور على الصفة الجميلة دى فى شخصيتة وينميها

انا دايما اؤمن بمبدأ ان مفيش شخص ممكن يكون كلة وحش ومفيش شخصيتين متضادتين
لاءن اكيد اكيد فى مساحة مشتركة بينهم فى الافكار

ودايما لما اعرف ان فى حد وحش جدا مع انى اثق كل الثقة ان الانسان دة تصرفاتة سيئة مش بقدر اخد انطباع انه انسان سئ مش عارفة ليه ودة فعلا شئ وحش

فى خلال حديث مع واحدة صاحبتى كنت بسألها عن عيوبى
قالتلى ان من احد عيوبى انى طيبة
بس فى انواع من الطيبة يعنى ممكن يكون انسان طيب جدا بس بيعرف ياخد حقة كويس ويزعل وياخد موقف جدى من الناس اللى مزعلاة
انا للاسف مش من النوع دة خالص ودة شئ بيتعبنى جدا
وعارفين لما بزعل من حد باخد جمب وبس مع انى المفروض اناقش صاحبتى دى مثلا عملت كدة ليه
ويمكن دة لانى واثقة ثقة مطلقة انى لو كلمتها مع اول كلمة هاقول كل اللى فى قلبى ليها وهسامحها وهاعيط واخد صاحبتى فى حضنى واقولها احنا ملناش غير بعض ويبقى ولا كأن شئ حصل مع انى المفروض اخد موقف من اللى حصل
وعلشان كدة لما بكون زعلانة اوى من حد مش بكلمة خالص وبحاول اتجنب فتح اى حديث معاه علشان مصالحوش

ودى فعلا مشكلة كبيرة انى مش بقدر اتحكم فى قلبى واقوله ابعد عن صاحبتى دى مثلا لانها بتزعلنى وبرضة مقدرش اقول انا بكرة فلان ممكن اقول الكلمة بلسانى لكن فعلا بقلبى انا مش بقدر اكره حد
منكرش ان تصرفاتى وطيبتى على قد ما هى بتتعبنى على قد ما هى بتصلح من شخصية اللى قدامى

وبرضة من عيوبى انى مترددة جدااا
يعنى ساعات اكون عارفة انى بعمل شئ غلط وانا عايزة اتغير لكن مترددة اتغير
وساعات بحس ان ربنا زعلان منى اوى علشان ربنا مش عايزنى اسلك الطريق دة بس انا مكملة فيه لكن حقيقى لما بفكر ليه ربنا حطنى فى الموقف دة بلاقى انة عايزنى اكون اقوى واتعلم من الخطأ دة ومكرروش ابدا ويكون نقطة نهاية علشان نبدأ من اول السطر
مع ان انا برضة ساعات فى قضايا محدش يقدر ياخد فيها قرار بيكون ليا رأى وقرار حاسم ونهائى

انا حقيقى مش عارفة انا ليه كدة بس رغم كل سلبيات شخصيتى وانى بزعل كتير اوى من نفسى بس انا فى الاخر بكون سعيدة انى مش شايلة فى قلبى حاجة من اى حد وانى بحب الناس كلها

ويارب اقدر اغير من عيوبى واكون شخصية قوية واقدر فعلا اتغير للاحسن



No comments:

Post a Comment