Tuesday, March 31, 2009

الثانوية العامة واحلى ايام فى حياتى


السلام عليكم

يااااااااة الثانوية وايامها 

كانت احلى ايام فى حياتى بجد
كانت ليا اهداف كبيرة جداااا وكنت راسمة فى دماغى الطريق للوصول ليها وكان على قمة الاهداف دى رضا ربنا وبجد ربنا كان معايا وكرمنى جداااا الحمد لله

كانت عنيا مليانة حماس وارادة وكانت حتى طريقة كلامى ومشيتى وحتى وانا ماسكة القلم  كانت فيها حماسة واصرار على تحقيق الهدف كانوا زميلاتى مسمينى الدكتورة دينا لانى كان فعلا شكلى كدة مع انى مكنش دحيحة ولا حاجة بالعكس يعنى انا عموما بحب الهزار والضحك اكتر من اى حد بس لما يكون عندك هدف لازم تعدل بين الجد والهزار علشان تقدر تحققة
كانت المزاكرة بالنسبة ليا متعة كبيرة جداااا لانى كنت ببقى مع ربنا فيها وبحس انى بتعب علشان اعمل حاجة ليه وياما كلمتة ودعيتة انة يكون معايا ويوفقنى ويا سلام لما كنت ادخل اوضتى واقفل عليا الباب كنت بروح فى عالم تانى خااااااالص
 
كنت بروح الدروس بعد المدرسة وبعدين ارجع انام لحد الساعة 12 وبعدين اسهر للفجر
وكانت تقريبا كل مزاكرتى بالليل كنت دايما ابدأ بقرأة القران والحمد لله ختمتة وانا فى الثانوية بجد قرأة القران بتبقى افضل شئ فى بداية كل حاجة بنعملها
وياسلاااام كنت اشغل اذاعة القران الكريم جمبى كنت حافظة كل برمجها ومظبطة مواعيد المزاكرة عليها وكنت بميل للوحدة ايام الثانوية يعنى انا من طبعى لما بكون لواحدى بكون فى افضل حالاتى بقدر ازاكر وانجز اكتر
كنت مقسمة المناهج على جداول من اول السنة بحيث انى اخلص المادة من بدرى وارجعها اكتر من مرة 
انا فاكرة فى مادة الفرنساوى راجعتها اكتر من 5 مرات لواحدى من غير الدرس كمان
والكتب الخارجية كنت بحبها موووووووت الاضواء ولامى والمعاصر وجيم 
وكنت بمووووت فى مادة الرياضيات كنت لما ابقى زهقانة ومليش نفس ازاكر احل مسائل رياضة
وسبحان الله مع انى بحب الرياضة جداااااا وشاطرة فيها اكتر من اى مادة بس مدخلتش عملى رياضة لانى مكنش نفسى ابقى مهندسة كنت حساها مهنة للرجال فقط ومش ندمانة على دة دلوقتى  
كان عندى كمية كتب غريبة يعنى انا فاكرة انة المكتب مكنش بيقضى الكتب دى خالص مع انة كبييييييير وكنت بحطها تحت السرير ولما احتاج كتاب انزل بقا تحت الانقاض ههههههههه كانت بجد احلى ايااااام فى حياتى
والحمد لله ربنا فعلا كرمنى وجب95.6 انا كان نفسى اوى ادخل كلية العلاج الطبيعى  والله مكنش نفسى ادخلها علشان يقولوا الدكتورة دينا بس انا كان نفسى اوى اعالج الناس واعمل العلاج بتمن رخيص واخفف الالام الناس
 
بس مجموعى مجبهاش تقريبا بفرق درجتين بس  وزعلت فترة كدة بس لما دخلت كليتى (الفنون التطبيقية) حبيتها جداااا وحسيت ان الكلية دى فاتحة علشانى  يعنى انا فعلا مكنتش اقدر ابقى دكتورة باى حال من الاحوال لانى خوافة جداااا ومقدرش اعمل شغل الدكاترة دة خاااالص
كانت دعوتى دايما يارب وفقنى لما تحب وترضى

وفعلا ربنا وفقنى يعنى كمان كليتى هنا مش بسافر علشانها وكمان اقسامها تحفة بجد وانا دخلت قسم (تصميم داخلى واثاث) اللى هو ديكور 
وبجد لاقية نفسى فية الحمد لله وحاسة انة مكنش ينفع ادخل اى كلية تانية غيرها لانى بطبيعتى بحب اى شئ جميل وبقدرة واحب احافظ علية وبحب الحاجة الغريبة وعلشان كدة الحمد لله انا بشتغل كويس فى الكلية وكمان فرص العمل فى المجال دة عندنا جميل جدااااا وحسيت انة فعلا متماشى مع احلامى وطموحاتى

والحمد لله انا سعيدة جدا وحاسة انه ربنا اختارلى الطريق اللى امشى فية واللى شايفة انة متماشى تماما مع طموحاتى وان شاء الله هاحققها 

وهاتفضل فترة الثانوية العامة افضل مراحل حياتى 

No comments:

Post a Comment