Saturday, March 28, 2009

اختفاء الحياء

اختفاء الحياء

ظاهرة انتشرت بطريقة غريبة وهى اختفاء الحياء

يعنى بقى نادر لما تلاقى بنت خجولة او ولد عنده حياء كدة نادر جداااااا

دلوقتى انا لسه راجعة من الكلية ايه المناااااااااظر دى طبعا الكلام دة كل يوم مش النهاردة بس تلاقى الولد بيضرب البنت عااااااادى وبيجروا ورا بعض وبيلعبوا كورة عااااادى جدا ومحدش يقولى اصلها اتعودت على كدة لما كانت صغيرة فى مدرسة مختلطة انا كنت فى مدرسة لغات ومختلطة اكتر من اى مدرسة تانية بس الحياء حياء والتربية لو كانت صح هاتتغلب على التحديات اللى برة البيت وكمان اللبس يعنى اعتقد اى واحدة لابسة حاجة من اللى على الموضة الغريبة دى دلوقتى معندهاش ذرة حياء قعدت افكر كدة اية السبب؟؟؟؟؟؟؟

طبعا الدش والفيديو كليب والنت اهم الاسباب 

بس برضة التربية والام هى الاساس

يعنى والدتى كان عندها مبدأ من وانا صغيرة خالص  يعنى 3 ابتدائى ولا حاجة انى ملبسش اى حاجة قصيرة او ضيقة وكانت زميلات ماما يقعدوا يقولولها دى لسه صغيرة سيبيها تعيش حياتها كانت دايما تقولهم لازم تتعود على كدة علشان يبقى عندها حياء لما تكبر

لكن دلوقتى تلاقى الام مبسوووووطة ان بنتها وهى صغيرة عسولة ولابسة على الموضة ويا سلاااااام لو ترقص فى فرح والناس تتلم عليها تصورها تبقى مبسوطة اكتر

انا على فكرة مش قصدى نخنق البنات بالعكس بس لازم تحس الاحساس دة من وهى صغيرة علشان يكبر معاها

احنا على فكرة عائلة وسطية خالص ومش متشددين نهائيا بس الاصول اصول والتربية مفيهاش هزار والحياء شعبة من شعب الايمان

من كام يوم كنت بشترى حاجة من السوق وكان فى شاب واقف بيبيع انا بجد اتأثرت جدا بية واحترمتة وحسيت ان الدنيا لسه بخير يعنى هو كان بيطبق مبدأ النظرة الاولى لك والثانية عليك ماشاء الله حاجة كدة تفرح انها موجودة فى الدنيا لسه مش زى دلوقتى تبقى البنت منقبة وماشية بتتعاكس

وعلشان كدة بقول للام خدى بالك من بنتك لان اى غلطة او تقصير فى التربية من الصغر بتكون عواقبة سيئة للغاية فى الكبر

وربنا يهدى شباب وبنات المسلمين اجمعين ويرزقهم الحياء والايمان   

No comments:

Post a Comment